Veelgestelde vragen

Staat uw vraag er niet bij? Neem contact met ons op

Algemeen

Waarin verschilt DAS van andere systemen?

Het voornaamste verschil zit hem in onze filosofie, het systeem ontwikkeld mee met de verenigingen die haar gebruiken. Nieuwe ontwikkelingen zullen hoofdzakelijk door de gebruikers worden aangedragen, de wensen die breed gedragen worden krijgen hierbij de prioriteit.

Daarnaast is DAS met de laatste technieken modulaire opgezet waardoor we snel nieuwe functionaliteiten kunnen ontwikkelen, eenvoudig voldoen aan de laatste standaarden en vooral ook voor de toekomst een stabiel en goed product kunnen aanbieden aan onze klanten.

Als laatste heeft DAS niet de intentie om uit te groeien tot een groot bedrijf of te gaan voor winst maximalisatie. Wij blijven bewust klein om zo flexibel mogelijk te kunnen blijven en het product voor een scherpe prijs kunnen aanbieden.

Kan ik meerdere diersoorten en/of rassen in DAS registreren?

Het combineren van verschillende diersoorten is niet mogelijk. Schapen en geiten kunnen niet gezamenlijk in één systeem worden opgenomen, een tweede DAS omgeving is hiervoor de aangewezen oplossing.

Bij de ontwikkeling van DAS is wel rekening gehouden met de registratie van diverse rassen van een diersoort in één administratie. Een vereniging kan dus meerdere rassen verwerken in DAS. Binnen DAS is het niet mogelijk voor de gebruiker om dieren te registeren die buiten de vereniging vallen.

Ik mis een functionaliteit, kan deze worden toegevoegd?

Dat kan! Voor alle verenigingen wordt dezelfde software gebruikt. Wanneer er wensen zijn voor nieuwe functionaliteiten die voor meerdere gebruikers van toegevoegde waarde zijn, zullen deze worden ontwikkeld. 

Specifieke functionaliteiten voor uw vereniging zijn ook mogelijk. Als u contact opneemt kunnen we samen uw wensen bespreken.

Werkt DAS overal?

Het enige dat nodig is om DAS te gebruiken, is een internetverbinding. DAS is een webapplicatie, de software wordt gehost op een server en is te bereiken via de browser. 

Ook op een smartphone of tablet kan worden ingelogd en volledig gebruik gemaakt van DAS. Alles is dusdanig gebouwd (responsive) dat nagenoeg elk apparaat ondersteund wordt.

Is DAS alleen voor schapen en geiten?

Op dit moment is DAS ontwikkeld voor schapen en geiten. 

In de basis van het systeem is het mogelijk om andere diersoorten te faciliteren. Heeft u interesse in DAS voor een andere diersoort, dan vragen wij u om contact op te nemen zodat we samen uw wensen kunnen bespreken.

Gebruik

Ik heb meerdere UBN's, hoe werkt dit binnen DAS?

Elke gebruiker heeft een eigen account. Een account kan meerdere locaties hebben, aan elke locatie is een UBN gekoppeld. Oftewel, u kunt met één account meerdere UBN's gebruiken.

Binnen DAS wordt bij mutaties gevraagd om aan te geven voor welke locatie (UBN) u deze wilt doorvoeren.

Ik heb een fout gemaakt, waar moet ik zijn?

Als gebruiker neemt u bij vragen contact op met de contactpersoon van uw vereniging. Deze heeft beheerder rechten en kan u in de meeste gevallen helpen. Indien nodig kan deze direct contact met ons opnemen. 

Heeft DAS ook een app?

Nee. DAS is responsive opgebouwd en hierdoor op zowel smartphone als tablet goed toegankelijk. Indien hiervoor behoefte is, kan toekomstig altijd nog een app worden ontwikkeld.

Is DAS alleen voor verenigingen beschikbaar?

Nee. Hoewel DAS is ontwikkeld voor verenigingen, kan ook een individu het systeem gebruiken voor de administratie. Omdat de kosten voor infrastructuur momenteel in beide situaties vergelijkbaar zijn, betaald u het basis bedrag.

Hoe kan ik met DAS rechtstreeks een melding naar I&R doen?

Bij de instelingen van uw account kunt u uw I&R inloggegevens invullen. Binnen DAS heeft u bij elke mutatie de mogelijkheid om deze aan I&R door te geven. Indien u hiervoor kiest, wordt de mutatie aan I&R doorgegeven en de terugkoppeling van I&R op het scherm getoond.

Het gebruik van de I&R inloggegevens zal toekomstig door RVO worden uitgefaseerd. Wij zullen op korte termijn middels E-herkenning communiceren met I&R. Hierbij verstrekt een dierhouder een machtiging aan DAS. 

Moet ik I&R gekoppeld hebben?

Nee, het koppelen met I&R is niet verplicht om DAS te kunnen gebruiken. Het wordt echter wel aanbevolen. 

De I&R koppeling levert diverse voordelen; u kunt bijvoorbeeld met één melding zowel de vereniging als I&R informeren, ziet in een oogopslag verschillen tussen de stallijsten van DAS en I&R en kunt bij geboortemeldingen de beschikbare oornummers selecteren. Kiest u ervoor om I&R te koppelen, dan levert dit u veel gebruiksgemak op!

Hosting

Waarom is er voor elke vereniging een eigen server?

De twee belangrijkste redenen zijn veiligheid en prestaties.
Door per vereniging een eigen installatie en server te gebruiken, worden de (persoons)gegevens van elke vereniging gescheiden en afzonderlijk versleuteld opgeslagen. Het isoleren van data is een eenvoudige maar doeltreffende beveiligingsmaatregel.
De eigen server wordt optimaal ingericht voor de vereniging, het aantal gebruikers en de intensiteit van het gebruik van DAS. Dit komt ten goede van de snelheid en stabiliteit van de applicatie.

Waar worden onze gegevens opgeslagen?

De servers inclusief back-up worden opgeslagen bij een Duits bedrijf in Duitsland.
De back-up van de database en geuploade bestanden worden opgeslagen bij een Amerikaans bedrijf in Nederland. 

Maken jullie ook back-ups?

Ja. Er worden dagelijks back-ups gemaakt van zowel de gehele server, database als geuploade bestanden.

Ontwikkeling

Hoe wordt bepaald wat er wordt ontwikkeld?

Elke vereniging heeft de mogelijkheid om wensen kenbaar te maken. Deze wensen worden verzameld en andere klanten worden in gelegenheid gesteld om aan te geven of zij hier ook de toegevoegde waarde van zien. De wensen die breed gedragen worden, zullen met hogere prioritering bij de planning van nieuwe ontwikkelingen worden opgenomen.

Hoevaak wordt DAS geupdate?

Maandelijks wordt er een nieuwe versie van de applicatie live gezet. Elke update kan zowel verbeteringen van bestaande of nieuwe functionaliteiten bevatten als aanpassingen voor het onderhoud van het systeem. Indien nodig zullen tussentijds bugfixes en security updates worden uitgevoerd.

Is maatwerk mogelijk?

Voor alle verenigingen wordt dezelfde software gebruikt. Wanneer er wensen zijn voor nieuwe functionaliteiten die voor meerdere gebruikers van toegevoegde waarde zijn, zullen deze worden ontwikkeld. 

Het versneld hiervan uitvoeren of specifieke functionaliteiten voor uw vereniging zijn ook mogelijk. Als u contact opneemt kunnen we samen uw wensen bespreken.

Bevat DAS ook koppelingen naar andere systemen?

Nee. Op dit moment is alleen de koppeling met I&R schapen en geiten aanwezig. Door de modulaire opbouw van DAS zijn nieuwe koppelingen relatief snel te ontwikkelen. Heeft u interesse in het realiseren van een koppeling met een ander systeem, dan vragen wij u om contact op te nemen zodat we samen uw wensen kunnen bespreken. 

Ik mis een functionaliteit, kan deze worden toegevoegd?

Dat kan! Voor alle verenigingen wordt dezelfde software gebruikt. Wanneer er wensen zijn voor nieuwe functionaliteiten die voor meerdere gebruikers van toegevoegde waarde zijn, zullen deze worden ontwikkeld.

Specifieke functionaliteiten voor uw vereniging zijn ook mogelijk. Als u contact opneemt kunnen we samen uw wensen bespreken.

Nieuwsgierig geworden?

Heeft u vragen of liever even persoonlijk contact?
Bel ons of stuur een bericht, wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op!
NEEM CONTACT OP